Věřte letuškám. Naše první (věříme, že nikoliv poslední) kniha. Navzdory názvu kniha o školách. Přesněji o lidech v nich (o dětech, o učitelích) a kolem nich (o rodičích).
Náklad: 2 000 kusů.
Počet stran: 280
Po dvou dotiscích je kniha vyprodaná. Připravujeme elektronickou verzi.
Z ohlasů čtenářů
Tak jsem právě dočetl vaši knihu. Je opravu obdivuhodné, jak dokážete pojmenovat a popsat většinu našich myšlenek a domněnek, které nás velmi často trápí a zajímají. Musí za tím být hromada práce a času. Děkuji vám oběma, že jste do té knihy šli. Ředitel základní školy.
Nedá mi Vám nenapsat své dojmy z knížky "Věřte letuškám". Fakt oceňuji, kolik věcí na poměrně malém prostoru jste dokázali svěže postihnout. Žádné úmorné čtení („okecávání“), prostor pro přemýšlení (otázky pod textem ponechané bez odpovědí). Někde souzním, někde pozvedám obočí, někde šátrám ve svém svědomí, přemýšlím, aplikuji na svou třídu. Zkrátka mě to baví. Zítra ji ponechám ve sborovně s plnou důvěrou, že se mi vrátí, ale i s tím, že se někdo taky začte a na chvíli „zastaví“. Přeji Vám oběma, aby Vaše kantorská srdce měla co nejvíce důvodů plesat. Ať máte pořád tolik energie „nakazit“ ostatní. Učitelka základní školy.
Na první pohled chválím super grafiku a formát knížky. Ředitel základní školy.
Už jsem se do knihy zanořila! Je výborné, že se mám kam obrátit, až si nebudu moct na něco vzpomenout (třeba kam se ztrácí energie:). Ředitelka základní školy.
Má schopnost pošťouchnout nás k podstatě. Rozhodně zůstane na dosah a na dohled a brzy bude ohmataná. Od radosti ji půjčím pár spřízněncům a věřím, že nenecháme vyhasnout ty ožehavé, štiplavé ani ty doutnající otázky. Učitelka základní školy.
Chlapi, mám tu knížku na nočním stolku. A tam fakt nedávám nic špatného. Díky! Ředitel základní školy.
Recenze – Miloslav Hubatka, dlouholetý ředitel základní školy a lektor
Na počátku léta se mi dostala do ruky kniha mých dlouholetých kolegů, zkušených pedagogů, lektorů i poradců ve školství – Marka Tvrdoně a Karla Opravila. Název mě popravdě trochu zarazil a obával jsem se, že půjde jen o další z mnoha nových knih, které módně říkají, jak by to české školství mělo vypadat, co a jak by mělo dělat, a hlavně …, co se nyní dělá špatně. Naštěstí už zběžná prohlídka mé obavy rozptýlila, protože kniha je nejen psána čtivou vyprávěcí formou, ale především hluboce cílí na pravý opak. Tedy na to, co je dobré dělat, co nyní funguje a školám a učitelům se vyplácí.
Díky tomu bych hlavní přínosy shrnul do několika bodů:
Praktičnost – především je to osobní praxe a zkušenost obou autorů. Z jejich vlastní praxe i z praxe škol, kde lektorují a spolupracují.
Osobitost – autoři otevírají častá témata, ale současně témata někdy tak trochu zprofanovaná a zaplevelená spoustou balastu. Nebojí se je otevřít a prezentovat své osobní názory a postoje. Tyto jejich osobité pohledy jsou skutečně někdy neortodoxní. Mnohým se z toho asi budou kroutit nejen palce u nohou. Současně autorům nelze upřít fakt, že ten jejich pohled a postoj docela věci zjednodušuje nebo poskytuje užitečný nadhled.
Originalita – jestli oba autoři něco mají, tak je to nekončící studnice svých nápadů, zkušeností a nástrojů z praxe. Takže žádné plagiáty, klišé a ohraná zaklínadla, kterých je všude plno a samotní učitelé už jsou na ně alergičtí. Nutno dodat, že právem.
Komplexní pohled – nesklouzávají k povrchní pozitivitě, ale popisují věci, situace a problémy z obou pohledů. Nechybí tak optimistické řešení, ale ani opatrné upozornění na rizika a problémy.
Užitečnost – zdánlivě jednoduché návody a řešení jsou velmi praktické a vycházejí z reálných situací a praxe. Rozhodně stojí za vyzkoušení nebo alespoň za zamyšlení.
Příjemná forma – nikomu nic nevnucují, nejde o militantní prosazení jejich názorů a zkušeností. Konec konců na to sami na počátku upozorňují – my nabízíme – vy vybíráte. Dáváme to nejlepší z naší praxe a na vás je, co se vám líbí a hodí. Navíc nechybí odlehčující humor.
Lidskost – i přestože upozorňují a popisují i některé negativní aspekty a stránky, tak se nikdy nevytratil jejich sice pragmatický, ale současně osobitý lidský přístup.
Je to kniha, kterou můžete číst z kterékoli části. Prostě kdykoli a kdekoli otevřít a začít číst. Nejde o školometské a skriptové pojednání a odborné analýzy, ale o povídání nad mnoha důležitými i náročnými tématy a oblastmi, se kterými se školství potýká. Své si tak najdou ředitelé a zástupci ze škol, ale i třídní učitelé a jejich asistenti tzv. v první linii.
Současně oba autoři cílí nejen na didaktické aspekty ve školách, ale dost často i na oblast tzv. soft skills učitelů, které si svojí důležitostí s didaktickými aspekty nijak nezadá. I zde vidím přidanou hodnotu této publikace.
Publikace si nedělá ambice na vysoce odbornou a vědeckou studii, je pro školství, učitele i rodiče přínosná. Za mě milá forma nabízí čtivo se spoustou podnětů k zamyšlení.